Kashfiyotlar, ixtirolar va ilm-fan yutuqlari
Kashfiyotlar va ixtirolar, fan texnika yangiliklari, fizik va ximik olimlar, qurilamlarning ishlashi, turli dvigatellar haqida, fizik hodisalar, Flash dasturida tayyorlangan o'yinlar, fizik hodisalar virtual labaratoriyasi, Flash test o'yinlari, jahon ilmiy tadqiqot markazlari, eng qiziqarli masalalar, Matematika, fizika, astronomiya, geometriya, ilm-fan haqida hikmatlar va boshqa ko'plab malumotlar hamda maqolalar
- asosiy sahifa - - sayt haqida - - biz bilan bog'lanish -

Flash animatsiyalarda virtual labaratoriya

Kashfiyotlar va ixtirolar.

HAVO SHARLARI qadimgi dirijabl

Uchish haqidagi orzular, insoniyatning qadim zamonlardan beri qiladigan orzusi. Buni yunon afsonalarida ko’rishimiz mumkin. Qadim davrda insonlarning qush kabi uchishi haqida ko’plab afsonalar va hikoyalar yozilgan. Birinchi bo’lib havoga ko’tarilgan kishilar aka-uka Mongolfe: Jozef (1740 -1810) va Jak (1745 -1799) hisoblanadi. Ular issiq havo sovuq havoga nisbatan yengil bo’lishini kashf etdilar. Shunday ekan, havo sharini bunday havo bilan to’ldirsa bo’ladiku? Birinchi bo’lib bu havo sharida sinov uchun xo’roz va o’rdak osmonga ko’tarilib, atigi 8 minut turishdi. Bundan keyin esa 1783-yilning 21 –noyabr kuni ular o’zlari yasagan havo sharida Parij ustida havoga ko’tarildilar.
1875-yilda professor Jak Sharl vodorod bilan to’ldirilgan havo sharini yaratdi. Chunki vodorod gazi issiq havodan ko’ra yengil hisoblanadi. Ikki fransuz –Blonshar va Jefri – unda xuddi shu yili La – Mansh orqali uchib o’tdilar. Havo sharlarini bir qancha kamchiliklari bor edi: ularni boshqarish qiyin edi, bu havo sharlari osmonga shu qadar baland ko’tarilardi-ki, undagi odamning nafas olishi og’irlashar edi. 1852-yilda fransiyalik Anri Jiffar birinchi “havo kemasi”ni yasadi. Uning uzunligi 44 metr bo’lgan. U ham aslida havo shari edi, lekin ixtirochi Anri Jiffar unga urchuqsimon (cho’zinchoq) shakl berdi, uning osma maydonchasiga esa parrakli bug’ mashinasini o’rnatdi. Uni “Dirijabl” deb nomladi. Xuddi shu davrdan boshlab havo sharini mustaqil boshqara olinishi ta’minlandi, avvallari esa havo sharlari havo ixtiyorida harakatlanardi. “Dirijabl”- fransuzcha so’z bo’lib, “Boshqariluvchi” degan ma’noni bildiradi. Eng katta dirijabl 1898-yilda nemis ixtirochisi Ferdinand Seppellin (1838-1917) tomonidan yaratilgan. Uning dirijabli transport vazifasini bajargan. Bu dirijabllar Evropa shaharlari bo’ylab muntazam havo safarlariga chiqa boshladi. Biroq dirijabl davri ko’p o’tmay tugadi. bunga sabab, 1937-yildagi eng katta dirijablning osmonda portlashi natijasida 35 kishining halok bo’lishi edi. Bundan tashqari, bahaybat va beso’naqay bu apparat ancha sust harakatlanar, va turgan gapki aeroplanlar bilan raqobatlasha olmas edi.


SAMALYOT QACHON YARATILGAN ?

Havoga ko’tarila oladigan uchish apparati yaratish g’oyasi ko’p asrlar avval tug’ilgan. Qanotlar yordamida uchish rejasini ilk bor Leonardo da Vinchi tuzgan edi. Leonardo da Vinchi qushlarning qanot qoqishini diqqat bilan kuzatib, qushlarning uchishiga asoslangan deltoplanni yasaydi. Biroq bu deltoplan mukammal emas edi. Leonardo da Vinchining shogirdi uning deltoplanida uchishga harakat qildi, ammo balandlikda yiqilib qattiq jarohatlanadi. Yana bir uchish apparatini 1660-yilda Robert Guk qurishga urinib ko’rdi. Biroq, uning apparatida uchish xatarli bo’lgani uchun hech kim uni tekshirishga jur’at etolmadi. 1842- yilda Xenson ismli inglis kishi bug’ mashinasi yordamida uchadigan apparat yaratishga urindi, biroq uning apparati ancha og’ir bo’lgani uchun ucha olmadi. 1870-yilga kelib Jorj Keyli samalyot qurishga imkon beruvchi parrakning nazariy hisob-kitobini taklif etdi. Uning fikrlariga asoslab rus dengiz muhandisi A. F. Mojayskiy birinchi tayyora (samalyot)ni yaratib; unda parvoz qildi. Bu voqea 1882- yilning yozida ro’y berdi. To’g’ri, bu parvoz atigi bir necha lahza davom etdi. 1897 yilda nemis konstruktori Adden yaratgan “Avion” deb atalgan uchish aparati bilan ham xuddi shunday hol ro’y berdi.
Oradan olti yil o’tib aka-uka Orvill va Uilbur Raytlar juda yengil bo’lgan dvigatelni yasab uni o’zlari yasagan “flayer-1” samalyotiga o’rnatdi va 1903-yil 17-dekabr kuni osmonga ko’tarildi. O’sha kunning o’zida ular osmonga 4 marta parvoz qilishdi. Uning parragi benzin dvigateli yordamida aylanar edi, Ular 1905-yilda yana bir samalyot- “flayer-3” ni yaratishdi. Bu apparat 12 sekundda 50 metr masofani uchib o’tdi. 1909- yilda esa ular soatiga 60 kilometr tezlik bilan yuradigan samalyotni yaratishdi. Xuddi shu modeldan boshlab Amerika va Evropada samalyotsozlik boshlandi. Yana shu narsa diqqatga sazovor-ki: 1909-yilda AQSh harbiylari aka -uka Raytlarning bu ixtirosini yuqori baholab, shu samalyotni harbiy variantini yasashni buyurtma berishgan.


SAMALYOT QANDAY QILIB UCHADI?

XVIII –asrdayoq shveytsariyalik fizik olim Daniel Bernulli gaz oqimining tezligi oqim kengligi bilan bog’liq ekanligini kashf etgan edi. Keyinchalik bu qonun uning nomi bilan ataldi. Samalyotning uchishi ham shu qonunga asoslangandir. Samalyotning qanoti shunday yasalganki, havo uning yuqri qismiga nisbatan tagidan tezroq oqib o’tadi. Shu sababdan qanotning pastki qismidagi havo bosimi ortishi natijasida ko’tarilish kuchi paydo bo’lib samalyotni yuqoriga ko’taradi. Samalyot qanotlarining ko’ndalang kesimini kuzatsak uning xuddi qushlar qanotining ko’ndalang kesimiga o’xshashligini sezish mumkin.
Og’ir samalyotni yuqoriga ko’tarilishi uchun uning qanoti musrahkam bo’lishi zarur. Qanotlarning shakli ham shamol qarshiligini yengish uchun moslab yasalgan. Shuning uchun tez uchar samalyotlarning qanotini go’yo uchburchaksimon bo’ladi. Keyinchalik, samalyotsozlik rivojlanib samalyotlarning tezligini oshirish uchun nayzasimon o’zgarib turadigan qanot ixtiro qilingan. Tezlik oshgan sayin qanot tobora qiya nishabdor shaklga kiradi. Samalyotning uchish qoida va qonunlarini o’rganuvch fan bu –Aerodinamika fani.


VERTOLYOTNI KIM IXTIRO QILGAN ?

Insonni osmonga ko’tara oluvchi qurilma yaratish qadimgi ko’plab olimlarni diqqatini tortgan. Shulardan biri Leonardo da Vinchi bo’lib, u 1500-yilda ulkan vint loyihasini chizib qoldirgan. U vertolyot qurishga urnib ko’rmagan, chunki o’sha davrda motor ham bo’lmagan. 1793-yilda Fransiyada “xitoycha pildiroq” deb nomlangan o’yinchoq paydo bo’ldi. Hozirgacha uning ixtirochisi noma’lum. 1796 –yilda Jon Keyli bug’ dvigateli bilan haraketlanuvchi vertolyotni yasadi. Bu vertolyotning yetarlicha ko’tarilish kuchi bo’lmagani bois ucha olmadi. Shundan keyin ko’p vaqt davomida odamlar vertolyot yasash bilan shug’ullandi. Dunyoga kelgan vartolyotlardan ba’zilari fantastic darajada murakkab, boshqa birlari esa soddagina qurilgan edi. Lekin ulardan juda oz qismi ucha oldi. Ular uchgandayam faqat o’z og’irligini ko’tara olgan. Eng muhim muammo shuki, kuchli, ammo yengil dvigatel yo’q edi. Bunday dvigatel birinchi jahon urushi paytlarida yaratildi. Bunday dvigatel vertolyotni osmonga ko’tarilishiga sharoit yaratdi. 1909 va 1910-yillarda Igor Sikorskiy ikkita vertolyot yasadi. Ulardan biri yerdan faqat o’zining og’irligini ko’tara olgan, xolos. 1917-yilning oxirida avstro-vengriyalik ikki ofitser bog’lanma kuzatish aerostatini almashtiruvchi vertolyotni yasadilar. Bu vertolyot balandlikka bir necha marta parvoz qildi, biroq u erkin burilib- qayrilolmas edi. Vertolyotni takomillashtirish ustida bir necha mamlakatlarda ish olib borildi. Lekin birortasi ham mashina konstruktorlar umidini oqlamadi. 1936-yilda Germaniyadan Fokke-vulf kompaniyasida vertolyotning muvaffaqiyatli qurilmasi yaratildi, degan xabar tarqatildi. 1937-yilda bu vertolyot mamlakat ustidan 335 metr balandlikda 70mil/soat tezlikda uchib o’tdi. AQShga emigrant bo’lib brogan rus muhandisi Igor Sikorski (1889-1972) 1940-yilda o’zining birinchi harakatchan vertolyotini namoyish etdi. Bu vertolyotni “YS-300”deb nomladi. Bu vertolyot AQSh armiyasi tomonidan harbiy texnik qurol sifatida qabul qilindi.

*** Uchish apparatlari va ularning tuzilishi haqida batafsil *** (bosing)


Sahifadagi barcha ixtirolar haqida o'qish
keyingi sahifadagi ixtirolar =>
Kashfiyotlar va ixtirolar haqida o'rganing
O'zingiz ham izlaning va ixtiro qiling, jamiyatga foydangiz tegsin
REKLAMA uchun joy bepul

Aziz birodarlar! kelinglar, hayotimizni ilm bilan bezaylik !

Vosidiy Muslim tomonidan tayyorlandi. *** iqtibos olganda sayt manzili (http://kashfiyotlar.narod.ru) ko'rsatilishi shart.
Qo'shimcha taklif va mulohazalar yuborishingiz mumkin.. e-mail: leonardo73@rambler.ru
This template was provided free by www.free-templates.org

Hosted by uCoz